Låt mig måla upp en scen som inträffar oftare än man kanske skulle vilja tro: en förälder kommer till biblioteket med ett barn - inte sällan sisådär tio till tretton år gammalt - som inte vill läsa. Inte sällan har en lärare sagt till med sin strängaste röst att nu måste barnet börja läsa för att det ska bli ordning på språket.
Vad är det som gör läsning så fantastiskt? Läsinspiratören Tobias från Helsingfors funderar över böcker för barn och unga.
tisdag 31 oktober 2023
Att bygga grunden först
Låt mig måla upp en scen som inträffar oftare än man kanske skulle vilja tro: en förälder kommer till biblioteket med ett barn - inte sällan sisådär tio till tretton år gammalt - som inte vill läsa. Inte sällan har en lärare sagt till med sin strängaste röst att nu måste barnet börja läsa för att det ska bli ordning på språket.
söndag 15 oktober 2023
Ordet läcker
Ordet läcker är en podd och ett program på Yle Vega där Christian Bertell och Nina Sederlöf varje vecka plockar ned ett ord i beståndsdelar för att leta betydelser och innebörder och infallsvinklar. Nyligen var ordet "läsa" och då frågade de om jag kunde tänka mig att prata om det.
Det kunde jag. Läsning är ju en mängd olika saker och väl värt en podd.
Vill man lyssna och höra hur jag låter finns avsnittet här (landsbegränsat eftersom det innehåller musik).
torsdag 5 oktober 2023
Ett enda stort kärleksbrev till Boken
Jag blir ofta förtjust i böcker men förälskad? Inte så ofta. När jag läste Answers In The Pages av David Levithan i slutet av sommaren var det som om marken svajade till lite grann. Av många olika anledningar. Vilken alldeles enastående upplevelse.
I korthet handlar det om Donovan som av sin lärare fått i uppgift att läsa en äventyrsroman som klassen ska diskutera tillsammans. Han hinner inte långt innan hans mamma får syn på boken och drar slutsatser utifrån den enda mening hon brytt sig om att läsa.
Hon övertygar sig själv att bokens två huvudpersoner är två pojkar som blir kära i varandra på slutet och att läraren - den öppet homosexuelle Mr Howe - nu försöker påverka sina elever på ett sätt som hon då rakt inte kan acceptera.
Hon bestämmer sig för att få boken förbjuden. Sådant kan föräldrar göra i amerikanska skolor och Answers In The Pages är tydligt skriven som en reaktion på att det förfarandet ökar lavinartat just nu.
Snart pratar hela staden om saken och allting ställs på ända. Mr Howe bestämmer sig för att försvara sitt val av läsning och klassen - inklusive Donovan - bestämmer sig för att försvara sin lärare. Men vad kan de som elever göra? En hel del, visar det sig.
Answers In The Pages är skriven som en reaktion men den är mycket mer än så. Inte minst är den ett enda stort kärleksbrev till Boken som konstform. Den berättar oupphörligen, gång på gång, för sina unga läsare varför man ska läsa. Och hur man kan läsa. Och hur man kan förhålla sig till det man läser. Och hur man kan läsa samma sak på olika sätt. Helt utan att det börjar dofta pekpinne om sidorna.
Boken är befolkad av mer än en lärare som ges plats att berätta om läsning och vad det kan ge. Som förklarar varför klassen ska läsa.
En av lärarna förklarar att när man läser en bok på nytt så upptäcker man nya saker som man inte såg första gången. Det hon säger - till läsaren - är att man ska läsa också den boken man just håller i handen på nytt eftersom den är till bredden full av sådana detaljer.
Vi får nämligen inte bara historien om Donovan och hans klass, vi får två berättelser till på samma gång. Dels får vi läsa delar av boken som Donovans mamma vill förbjuda. Dels får vi en helt annan historia som börjar i ett helt annat klassrum. Och på något sätt visar de sig alla spilla över i varandra och höra ihop.
Jag tänker verkligen inte avslöja hur de hör ihop men när man läser boken en andra gång faller väldigt många bitar på plats. Precis som läraren i boken lovade att de skulle. Genialiskt.
Mr Howe får också påpeka för sin klass att en författare inte sitter på hela sanningen då det gäller en bok: Meaning comes from the combination of what the author puts in and what the reader takes out. Vad författaren än har skrivit är det upp till dig som läser att bestämma vad det betyder för dig.
Utan att blinka vågar jag säga att det här är min favoritbok av allt jag läst i år. En fantastisk bok på många sätt. Jag har bara skrapat på ytan här och kommer att återkomma så snart jag slukat den svenska översättningen, En förbjuden bok, som är på väg till biblioteken i detta nu.
En bok som passar bra att läsa själv, en bok som gärna kan läsas högt i klassen, en bok som skapt för att diskuteras efteråt. Precis som eleverna i boken diskuterar sina böcker sinsemellan.
En bok som visserligen pryder sin plats på regnbågshyllan men som inte enbart ska stå där. Frågorna i boken är universella och gäller alla i ett samhälle. Alla.
Rekommenderas allra främst för årskurs 4-6. En elev med stark engelska klarar säkert av att läsa originalet på egen hand om man bara får lite hjälp med en del ord.
Klicka på länken för att hitta Answers In The Pages på bokkatalogen Finna. Boken är utgiven av Random House Children's Books, som äger upphovsrätten till omslaget som syns ovan.
tisdag 3 oktober 2023
Måste det vara kul att läsa böcker?
Jag har alltid gått på spåret att man läser för sitt nöjes skull. Böcker ska vara nöje och inte tvång. Kakbuffé snarare än förnuftigt balanserad husmanskost.
Men på sistone har jag funderat på själva ordet "kul" och vad det signalerar. För dagens barn är kanske "kul" inte bara något som är roligt utan även något som är friktionsfritt, som inte kräver någon ansträngning eller insats. Att kolla på en skur korta klipp på TikTok är kul för det är enkelt medan det fodras en viss kraft att läsa en bok, oavsett hur bra den än är.
Den här intervjun på SVT med en svensk lärare pekar i samma riktning. Den ständiga uppkopplingen gör barnen rastlösa - oroliga för att missa det som händer någon annanstans - och i deras värld sätts likhetstecken mellan "kul" och snabba virtuella sockerchocker.
Jag tycker fortfarande att det är kul att läsa. Ibland är det så kul att man skrattar rakt ut men man måste jobba sig fram till den punkten. Först måste man ta sig framåt, sedan kommer belöningen.
Nästan alla kan komma till läget då de njuter av en bok men det räcker inte med att "bara" vara läskunnig och kunna koda av bokstäver och bilda ord av dem. Man måste få en ganska bra nivå på sin läsning innan orden börjar sjunga och låta och leva och skapa bilder inne i läsarens huvud. Det kräver en hel del jobb att komma dit.
Jag kommer att fortsätta prata om läsning som något roligt och njutbart när jag pratar med barn som besöker biblioteket men det är bra att känna till när ords betydelse börjar förskjutas en smula. Varför tittar ungarna misstänksamt på mig när jag säger att en bok är kul? Jo - ordet betyder inte detsamma för dem som för mig.
Jag går gärna ut i strid för ordet "kul". Saker kan vara kul på olika sätt. Men läraren ovan menar att man gärna kan sälja in läsande på ett annat sätt - ett sätt att koppla av och koppla ned. En övning i att vara i stunden. Läsning som mindfulness och som ett sätt att sänka pulsen.
Det låter som ett bra komplement. Läsa för att må bra lika mycket som att läsa för nöjes skull. Kanske lite mindre kakbuffé än jag skulle önskat mig men jag hittar nog på ett sätt att ösa strössel och serpentiner över mina böcker även fortsättningsvis.
söndag 1 oktober 2023
Närvaro, närvaro, närvaro
Häromdagen tillbringade jag en hel arbetsdag på ett närbibliotek i Helsingfors där jag bokpratade för fem klasser i rad. Tjoff-tjoff-tjoff. Alla klasser fick boktips och läsidéer och ordentligt med tid för att själva undersöka hyllorna och låna med sig böcker.
Det lånades massor. Nästan hälften av alla böcker jag beställt in gick till låns, ytterligare böcker reserverades på ett antal lånekort och eleverna var entusiastiska. När jag pratade med en lärare efteråt fick jag veta att eleverna genast velat läsa böcker då de kom tillbaka till klassen.
Det är klart att man blir glad och stolt efter en sådan dag. Vad spelar det för roll om rösten går i bitar efter en intensiv dag när man kan ge en sådan läskick?
Problemet är bara att jag aldrig blir mer än en punktinsats. Jag kan komma full av energi och entusiasm och se till att bra böcker landar i rätt händer men jag finns inte där i de här barnens vardag. Nästa gång de kommer till sitt bibliotek är jag inte där.
Att få barn att läsa handlar väldigt långt om förtroende. Om jag framstår som en bra typ i deras ögon finns det en större chans att de tror mig när jag säger att den ena eller den andra boken är bra. Om de litar på mig är chansen större att de vågar ge sig hän och ta boken jag rekommenderar.
Det finns alltid barn som vågar ta det språnget med en gång. De som genast känner att jag är en kompis av något slag och som plockar på sig av de böcker jag har med mig. Men lika många barn skulle behöva mer tid på sig, mer tid att bygga en relation, mer tid innan de vågar lita på det jag säger. Och den tiden har jag sällan att ge.
Att det skulle finnas en person på varje skola som först och främst var engagerad i att inspirera eleverna att läsa skulle vara helt ovärderligt. Som kan påminna om att böcker är en stor upplevelse. Som kan sänka trösklar och öppna dörrar. Som kan tjata på eleverna utan att bli jobbig, som kanske kan få den mest ovilliga att kasta sig in i en bok.
Idag pratas det konstant om hur viktigt det är att barn läser medan vi ser väldigt få konkreta bevis på att någon skulle vara villig att satsa något för att få det att hända. Om vi fick bra skolbibliotekarier som kunde vara närvarande hela tiden skulle jag gärna fortsätta att vara en glad punktinsats närhelst någon vill ha mig.