torsdag 5 oktober 2023

Ett enda stort kärleksbrev till Boken

Ibland när jag läser en ny bok blir jag så förtjust att jag knappt kan tro mina ögon. Ibland blir jag så förtjust att det nästan är svårt att berätta för någon om den här fantastiska boken som just drabbat mig. Som om jag vore rädd att använda fel ord så ingen förstår vad jag menar. Det känns lite grann som att bli förälskad.

Jag blir ofta förtjust i böcker men förälskad? Inte så ofta. När jag läste Answers In The Pages av David Levithan i slutet av sommaren var det som om marken svajade till lite grann. Av många olika anledningar. Vilken alldeles enastående upplevelse.

I korthet handlar det om Donovan som av sin lärare fått i uppgift att läsa en äventyrsroman som klassen ska diskutera tillsammans. Han hinner inte långt innan hans mamma får syn på boken och drar slutsatser utifrån den enda mening hon brytt sig om att läsa.

Hon övertygar sig själv att bokens två huvudpersoner är två pojkar som blir kära i varandra på slutet och att läraren - den öppet homosexuelle Mr Howe - nu försöker påverka sina elever på ett sätt som hon då rakt inte kan acceptera. 

Hon bestämmer sig för att få boken förbjuden. Sådant kan föräldrar göra i amerikanska skolor och Answers In The Pages är tydligt skriven som en reaktion på att det förfarandet ökar lavinartat just nu.

Snart pratar hela staden om saken och allting ställs på ända. Mr Howe bestämmer sig för att försvara sitt val av läsning och klassen - inklusive Donovan - bestämmer sig för att försvara sin lärare. Men vad kan de som elever göra? En hel del, visar det sig.

Answers In The Pages är skriven som en reaktion men den är mycket mer än så. Inte minst är den ett enda stort kärleksbrev till Boken som konstform. Den berättar oupphörligen, gång på gång, för sina unga läsare varför man ska läsa. Och hur man kan läsa. Och hur man kan förhålla sig till det man läser. Och hur man kan läsa samma sak på olika sätt. Helt utan att det börjar dofta pekpinne om sidorna. 

Boken är befolkad av mer än en lärare som ges plats att berätta om läsning och vad det kan ge. Som förklarar varför klassen ska läsa. 

En av lärarna förklarar att när man läser en bok på nytt så upptäcker man nya saker som man inte såg första gången. Det hon säger - till läsaren - är att man ska läsa också den boken man just håller i handen på nytt eftersom den är till bredden full av sådana detaljer.

Vi får nämligen inte bara historien om Donovan och hans klass, vi får två berättelser till på samma gång. Dels får vi läsa delar av boken som Donovans mamma vill förbjuda. Dels får vi en helt annan historia som börjar i ett helt annat klassrum. Och på något sätt visar de sig alla spilla över i varandra och höra ihop. 

Jag tänker verkligen inte avslöja hur de hör ihop men när man läser boken en andra gång faller väldigt många bitar på plats. Precis som läraren i boken lovade att de skulle. Genialiskt.

Mr Howe får också påpeka för sin klass att en författare inte sitter på hela sanningen då det gäller en bok: Meaning comes from the combination of what the author puts in and what the reader takes out. Vad författaren än har skrivit är det upp till dig som läser att bestämma vad det betyder för dig. 

Utan att blinka vågar jag säga att det här är min favoritbok av allt jag läst i år. En fantastisk bok på många sätt. Jag har bara skrapat på ytan här och kommer att återkomma så snart jag slukat den svenska översättningen, En förbjuden bok, som är på väg till biblioteken i detta nu.

En bok som passar bra att läsa själv, en bok som gärna kan läsas högt i klassen, en bok som skapt för att diskuteras efteråt. Precis som eleverna i boken diskuterar sina böcker sinsemellan. 

En bok som visserligen pryder sin plats på regnbågshyllan men som inte enbart ska stå där. Frågorna i boken är universella och gäller alla i ett samhälle. Alla.

Rekommenderas allra främst för årskurs 4-6. En elev med stark engelska klarar säkert av att läsa originalet på egen hand om man bara får lite hjälp med en del ord. 

Klicka på länken för att hitta Answers In The Pages på bokkatalogen Finna. Boken är utgiven av Random House Children's Books, som äger upphovsrätten till omslaget som syns ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar