Den här texten är definitivt den senare sorten. Om du vill läsa En förbjuden bok och inte har gjort det än föreslår jag att du stänger det här fönstret nu och läser boken. Allra särskilt om du är en ung läsare. Om du vill läsa om den här boken utan spoilers har jag redan skrivit om den här.
Jag tycker egentligen inte om att förstöra överraskningar men tror i det här fallet att det kan vara viktigt att pedagoger och föräldrar som egentligen inte hinner läsa barnböcker förstår vad som är grejen här och hur smart den här boken är.
David Levithan är inte bara en produktiv författare - han jobbar också som redaktör och hjälper andra författare att förbättra sina böcker. Han kan alla tricks för att göra handlingen mer intressant och här väver han samman tre berättelser till en.
Den första berättelsen handlar om Donovan vars mamma vänder upp och ned på hans liv då hon vill förbjuda boken Donovans lärare mr Howe gett klassen i uppgift att läsa. Mamman läser en en enda mening i boken och tolkar den som att huvudpersonen är två pojkar som blir kära i varandra. Utan att säga det rakt ut misstänker hon att den öppet homosexuelle mr Howe försöker påverka barnen på något sätt.
Donovan och hans vänner bestämmer sig för att försvara sin bok och sin lärare. I ett försök att förstå boken bättre bestämmer de sig för att kontakta författaren G. R. Smart och se om han kan svara på deras frågor.
Den andra berättelsen är boken Donovan och hans kompisar inte får läsa. Där försöker de hemliga agenterna Rick och Oliver rädda världen från en mäktig skurk och kanske, kanske inte, blir de kära i varandra på slutet.
Den tredje berättelsen verkar underligt nog inte ha något med de två andra att göra. Roberto kommer ny till Gideons klass och när de två väljer varandra för ett bokprojekt blir de snabbt allt närmare vänner och snart nog blir de förälskade i varandra.
Det här är min favorit av de tre trådarna, som en Heartstopper för yngre barn. Romansen mellan de båda femteklassarna är så varm och lycklig och hjärtskärande uppriktig. Men ändå. Vad har den med de båda andra historierna att göra?
Är du säker på att du vill veta? Om du hellre läser boken först är det här din sista chans att sluta läsa och undvika att få överraskningen förstörd.
Knorren i berättelsen är att Gideon och Roberto är med i alla tre historierna. De går i skolan i mitten av 1990-talet men de tidsmarkörer som finns i texten är så fiffigt dolda att de inte blir uppenbara förrän på slutet. Gideon växer upp och blir lärare i Donovans klass medan Roberto blir författare som bland annat skriver barnböcker under pseudonymen G. R. Smart.
I det näst sista kapitlet får vi dessutom bevisat (även om boken redan berättat det för den som varit uppmärksam) att Roberto baserat sina båda barnagenter på sig själv och Gideon (Rick är Roberto, Oliver är Gideon). Donovans mamma fattade rätt men ändå fel: poängen med boken är att Rick och Oliver vill vara som allra andra och få göra samma saker som alla andra kan och får.
Varför berättar jag allt det här? Dels vill jag förstås att den här fantastiska boken ska nå så många läsare som möjligt men jag har också ett förslag på en bra uppgift för den som vill låta eleverna jobba med boken i klassen eller som del av ett läsprojekt.
Uppgiften ser enkel ut: eleverna får i uppgift att lista upp allt de får veta om Donovan, Gideon och Roberto. Hur ser de ut? Vad gillar de att äta? Vad gillar de att göra? Vad är de rädda eller oroliga för?
Uppgiftens syfte är förstås att få eleverna att inse att de fått veta en massa saker som de inte förstått från början. De kommer att behöva läsa om en del kapitel för att komplettera sina listor och dessutom måste de vässa sitt tänkande för att förstå vad i agentboken som Roberto hittat på och vad som verkligen berättar något om honom och Gideon.
Det hela kan gärna mynna ut i en diskussion i klassen där eleverna får jämföra sina listor och kanske göra en stor, gemensam lista. Förhoppningsvis kan vi efteråt ge Gideons lärare, miss June, rätt i det hon säger till klassen om vikten att läsa böcker flera gånger:
Man kommer alltid att upptäcka något nytt, eller ändra uppfattning om karaktärerna man trodde att man kände så väl. Man lär sig mer om berättelsen och också om sig själv som läsare, och den plats man befinner sig på i livet.
Klicka på länken för att hitta En förbjuden bok i bokkatalogen Finna. Den svenska översättningen är utgiven av Lilla Piratförlaget som även äger upphovsrätten till omslaget ovan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar