söndag 21 juni 2026

Guldpengar och orättvisor

Som liten var jag väl förtrogen med Elsa Beskows dikt om gamla häxan Avundsjuka som sticker sin spetsiga näsa i andras angelägenheter och sår split varhelst hon kan. Min mamma läste den ofta för mig och min farmor, som var en baddare på att lära sig saker utantill, läste hela dikten ur minnet.

Det går illa för häxan när hon försöker provocera pojken Pär. Han är nöjd med det han har och är inte sugen på att bråka med någon. Han rycker häxan i svansen och jagar ut henne ur huset.

Man borde ju förstås vara som Pär, men det är man sannerligen inte alltid. Det är lätt att tycka att livet är bra orättvist, särskilt mot en själv. När man själv är så förfärligt vanlig och ens klasskompis är så rasande bra och speciell hela tiden.

Kjell är alltid glad och vet massor av saker och han älskar guld. Han har guld på jackan och guld i håret och förmodligen gråter han också tårar av guld. Om han nånsin skulle gråta och inte vara sådär glad jämt. 

Alba däremot, hon är morgontrött och gråtig och snorig och vet inte mer än någon annan. Hon har dessutom inte guld någonstans. Och medan Kjell har tappat flera tänder redan väntar hon fortfarande på sin första.

En dag på skolgården tappar Kjell ännu en tand och berättar glädjestrålande att den kommer att förvandlas till en guldpeng över natten. Nu blir Alba alldeles galen. Ska Kjell få en guldpeng när han redan har så mycket fint och hon inte har något alls!

I ett obevakat ögonblick passar hon på att stjäla tanden. Nu är det hennes tur att få en guldpeng. Men på vägen hem känns det inte alls bra. Det är som om tanden skaver i fickan. Och vad ska Kjell säga när hans tand är borta? Han är ju trots allt Albas kanske allra bästa vän.

Micaela Favilla har skrivit och ritat en förtjusande liten vardagspärla om när avundsjukan går överstyr och allt känns så orättvist att man är redo att explodera. Helt garanterat ett välbekant tema för den tänkta målgruppen, som jag skulle säga är barn i åldrarna 5-8 år eller så.

Och efter ett rejält vredesutbrott som slutar med gråt och plåster och guld överallt, så blir det till all lycka också ett riktigt glatt slut. Det är både Alba och Kjell värda.

Micaela Favilla har tidigare skrivit två böcker om Erka och Julian för lite äldre barn.

Klicka på länken för att hitta Albas guld i bokkatalogen Finna. Rättigheterna till omslaget ovan tillhör Lilla Piratförlaget. Häxan Avundsjuka kan hittas i flera utgåvor, bland annat i Elsa Beskows Sagoskatt: Tripp Trapp Trull

torsdag 18 juni 2026

En liten saga om läsförmåga


Det var en gång en helt vanlig skola där det gick en helt vanlig klass i en av de lägre årskurserna. Klassen var full av helt vanliga elever och de hade en lärare som gjorde sitt allra bästa, men i slutet av läsåret - då elevernas läsförmåga skulle utvärderas - var alla siffror alarmerande röda.

Eleverna kunde alfabetet och kunde väl egentligen läsa, i ordets allra mest grundläggande betydelse, men de förstod inte orden de läste. Och förstår man inte orden blir det plötsligt hemskt mycket svårare att gå i skolan.

Hade det varit fråga om en saga på riktigt är det ungefär här det skulle ha dykt upp en god fe eller motsvarande som skulle kunna vifta med sitt trollspö och magiskt ställa allt till rätta, men riktigt så går det inte till i skolvärlden. Där får man komma på lösningar på egen hand.

När sommarlovet var slut ordnade läraren ett föräldramöte med ett kort och bryskt meddelande: om det ska bli ordning på situationen måste familjerna ta ett betydligt större ansvar för sina barns läsning.

Egentligen borde det vara självklart. Lärare kan prata om böcker och läsning tills de är blå i ansiktet men om eleverna aldrig upplever att föräldrar eller andra vuxna bryr sig om saken så kommer de snabbt att lära sig att det här är något man mer eller mindre kan strunta i.

I just den här sagans klass tog lärarens taktik skruv rejält och fungerade minst lika bra som någon trollformel skulle ha gjort. Föräldrar och barn tog sin läsning på allvar och innan nästa läsår var slut läste en stor del av klassen långt över förväntad förmåga. Ibland får sanna sagor lyckliga slut.

Poängen med den här berättelsen - som jag lovar är helt sann om än så pass vagt återberättad att ingen ska kunna lista ut vilken klass det handlar om - är förstås att visa att allt är möjligt. Om man läser hemma. Om man besöker biblioteket tillsammans. Om man visar intresse för sina barns läsning. Om man som vuxen är redo att vara en bra läsande förebild.

Skolbarn kanske läser mindre idag än förr, kanske har barnens läsförståelse försämrats. Men det behöver inte vara så. Det är aldrig för sent att visa barnen att läsning är viktigt på riktigt.

Snipp snapp snut, så var sagan slut. (Maka er nu iväg till biblioteket omedelbart och se till att era barn har bra böcker att läsa. Ni kan tacka mig senare.)

Bilden är lånad från Magnific.

tisdag 9 juni 2026

Bäst på allt - men hur länge till?

SPOILER Nina är klassens geni som har det lätt i alla ämnen. Hon kan alltid svara på lärarens frågor, hon vet en massa saker ingen annan har koll på och är bäst i klassen även i de ämnen hon inte är särskilt intresserad av. Hon är smartare än alla andra och det är hon väl medveten om.

Att alla andra är rätt korkade och jobbiga är hon också högst medveten om. I en mycket hemlig liten anteckningsbok skriver hon upp sina ärliga åsikter om de människor hon tvingas uthärda. Alla deras fel och brister (väldigt många) men även deras positiva sidor (sorgligt nog väldigt få).

Förr hade Nina en bästa kompis i den snälla men kanske inte helt knivskarpa Majlis, men sedan klassens drottning Meja kommit emellan dem har Nina inga vänner längre. Inte för att hon bryr sig. För henne räcker det gott att vara bäst.

Allt ställs på ända då den rakt igenom fulländade Isolde börjar i klassen. Hon har perfekt hår och perfekta kläder (hennes mamma är en känd influencer) och verkar på riktigt vara snäll rakt igenom. Kanske Nina kunde tänka sig att försöka bli kompis. Det skulle åtminstone göra Ninas mamma glad.

De planerna kapsejsar omedelbart då Nina och Isolde hamnar att göra grupparbete tillsammans och det snabbt visar sig att Isolde är minst lika smart, har minst lika bra idéer och gör minst lika snygga presentationer i Power Point. 

Nu skakas Ninas värld om i grunden. Att vara bäst på allt är det enda hon kan. Om hon inte får vara bäst har hon ingenting kvar.

Att Cina Friedner är bra på att hitta dramat i vardagen och skriva fram det så det inte bara blir engagerande men också roligt är ingen nyhet. Det värsta som kan hända är allt om preppern Belle var en personlig favorit när den kom och följs nu av Nina med axlarna tyngda av prestationsångest. Då som nu blandas starka känslor med många förlösande skratt.

Det enda som blir lite underligt för mig - och det här är kanske den riktiga spoilern - är att den där spydiga anteckningsboken som ägnas så mycket uppmärksamhet i slutändan inte spelar någon egentlig roll i handlingen.

Tjechov ska ha sagt att om det hänger ett gevär på väggen i början av pjäsen måste det avlossas innan föreställningen är slut. Här tänker jag hela tiden att någon ska hitta häftet - Tjechovs anteckningshäfte - och att det i sin tur ska utlösa handlingens klimax. Det känns lite underligt när det aldrig går så. 

Men det hoppas jag Tjechov och alla andra kan ha överseende med, för det här är en glimrande liten vardagspärla. Man har mycket trevligt i sällskap av Nina, Isolde och de andra. 

Men en liten påminnelse till alla barnboksredaktörer där ute: nästa gång en författare vill döpa den elaka tjejen till Meja är det dags att föreslå ett namnbyte. Det har redan hänt i lite för många böcker och snart vill alla schyssta Mejor där ute ha upprättelse.

Klicka på länken för att hitta Bäst på allt (och lite till) i bokkatalogen Finna. Rätten till omslaget ovan ägs av Rabén & Sjögren. 

måndag 8 juni 2026

Stor storm, liten båt

Det borde ha varit en dröm som gick i uppfyllelse när de fem ungdomarna ger sig ut på äventyr i sin lilla båt. Att segla från Bretagne till Irland och tillbaka igen och få känna frihetens vind i seglen.

Fyra av dem har känt varandra i många år, förenade av sin kärlek till segling och havet men också av sin vilja att ta risker, att våga göra lite för mycket, att utsätta sig själv och andra för ibland alltför stora prövningar.

Den femte är en landkrabba, en nykomling i gänget som ritat om spelplanen, som utmanat ordningen och som förskjutit maktbalanserna. Under ytan är det något som bubblar.

På vägen tillbaka blåser det upp, ett våldsamt oväder närmar sig. När de skulle behöva samarbeta som bäst händer det allra värsta och plötsligt ligger Clarence - gruppens självklara ledare - död i vattnet. 

Nu är goda råd dyra. Stormen som närmar sig är alldeles för stor för deras lilla båt. Nu krävs snabba och kloka beslut. Problemet är att det är Clarence som brukar fatta dem. De fyra som är kvar är helt utlämnade åt elementen och åt varandra.

Genom Emma - som var närmre Clarence än någon annan i gruppen - får vi följa dramat i båten men även vägen fram hit. Genom minnesbilder och tillbakablickar lägger vi långsamt pusslet över hur allting kunde gå så fel och det är gastkramande att följa med.

Grått hav (Tout gris i original) har lovordats i alla tonarter ända sedan den översattes till svenska efter att Marion Brunet tilldelades ALMA-priset 2025. Det är en relativt kort men intensiv berättelse som är oerhört noga med vilken information vi får och i vilken ordning, allt för att hålla spänningen uppe.

Grått hav är tydligt skriven för ungdomar - huvudpersonerna är alla i slutet av sina tonår - men kan med behållning läsas av en lässtark 12-åring. Här finns lite sex och lite våld men inte mer än vad en ung läsare mäktar med. 

Den enda pyttelilla skönhetsfläck jag kan hitta är att den franska originaltexten ibland läcker igenom översättningen lite väl mycket. Vid ett par tillfällen tänkte jag att inga ungdomar skulle uttrycka sig så här på svenska, men det är detaljer. Överlag har översättaren Lotta Rossi gjort ett utmärkt jobb.

Om man som jag tycker att franska är ett vidunderligt och vackert språk kan man tjuvlyssna på en bit av den franska ljudboksutgåvan här.

Om inget annat jag sagt övertygat dig om att det här är en bok du absolut ska läsa, så kasta ett öga till på det ögonbedövande snygga omslaget. I en tid då allt fler bokpärmar dessvärre känns lite hafsiga och gjorda med vänsterhanden ser Grått hav otroligt elegant ut i hyllan. En bok som får dig att se sofistikerad ut när du läser den på stranden eller tåget i sommar.

Klicka på länken för att hitta Grått hav i bokkatalogen Finna. Rättigheterna till omslaget ovan tillhör Gilla böcker.  

söndag 31 maj 2026

Lyckan att få läsa i fred


En av mina käpphästar som läspedagog har länge varit att jag ska läsa böcker på arbetstid. Nästan alla i min bransch läser massor av böcker hemma på sin egen fritid, eftersom tiden i livet är begränsad och det finns en aldrig sinande ström av böcker man borde bekanta sig med.

Med hög moral och svansföring har jag sagt att jag minsann enbart läser böcker hemma om det är sådana jag skulle velat läsa ändå, inga böcker som man borde läsa för jobbets skull.

Problemet är bara att det inte går så bra att läsa på jobbet. Där finns en massa andra saker som pockar på ens uppmärksamhet. Besökare som behöver hjälp, böcker som ska sättas på hyllor, kollegor som vill diskutera saker. Ständigt hamnar man att lägga bort sin bok och göra något annat.

Man tar sig igenom böckerna, det gör man, även om läsupplevelsen blir mer upphackad.

Men efter ett tag får man ändå lov att fråga sig varför jag nästan alltid gillar böckerna jag läser hemma bättre. Kan det verkligen bara vara en slump? Självklart inte.

Det all skönlitteratur gör - mer eller mindre framgångsrikt - är att locka med sig läsaren in i en värld som man ska känna och förnimma och närvara i. Om man hela tiden blir avbruten så blir läsningen bara ett avkodande av text och ett förstående av ord, men man får aldrig tag i den där känslan boken vill förmedla och göra dig delaktig i.

När jag läser hemma är det färre saker som lägger sig emellan mig och upplevelsen. Man känner bokens tempo och flöde på ett annat sätt, man hinner lära känna personerna i boken, man får tag i bokens stämning och känsla. Förutsatt att det är en bra bok, förstås.

Jag skulle gissa att samma sak gäller för nästan alla som läser. Om man inte får läsa fokuserat så får man ingen känsla för berättelsen och tycker till sist inte att det man läser är något vidare.

Tipset från proffset är - än en gång - att göra sig av med alla saker som avbryter. Allt som piper eller låter eller stjäl ens uppmärksamhet. Sedan kan man ge boken fullt fokus.

Bilden kommer från Magnific (tidigare känt som Freepik).

fredag 29 maj 2026

Ett ensamt spöke förändrar allt

SPOILER Henrik vaknar klockan fyra en morgon av att familjens hund anar något. När Henrik tittar ut genom fönstret ser han en underlig man som står i trädgården. Gubben stirrar tillbaka en kort stund och försvinner sedan på ett mystiskt sätt.

Henrik har aldrig trott på spöken eller varit särskilt intresserad av dem, men nu blir han skakad av det han sett. Gubben försvann rakt igenom ett buskage och han har inte lämnat några spår efter sig fast marken är våt och mjuk. Det finns ingen logisk förklaring.

Om Ingmar Bergman varit där med Henrik kunde han ha berättat att just klockan fyra på morgonen är vargtimmen då alla känslor är som mest intensiva och man upplever saker på helt andra sätt än man vanligtvis skulle. Han har gjort en hel film om det, den är väldigt bra även om Henrik skulle varit lite för ung för att se den.

Nu är hans familj de enda han kan vända sig till och de är dessvärre inte fullt lika med på noterna. Henrik blir lite besatt av det han varit med om men ingen klarar av att möta honom där han är och alla blir bara frustrerade.

Det ingen helt förstår är att Henrik blivit rädd på riktigt. Han har aldrig trott på spöken men nu har han troligtvis sett ett och det ställer allting på ända. Om de finns fast han inte trott på dem kan de kanske komma in i hans rum. Kanske är de farliga.

I den situationen fattar föräldrarna det katastrofalt dåliga beslutet att försöka skämta bort alltsammans och nu rasar det på riktigt för Henrik, som plötsligt inser att hans föräldrar inte förstår honom över huvud taget.

Knorren i den här boken är nämligen att det egentligen inte är en spökhistoria. Här finns visserligen ett spöke som inte kan förklaras, men själva biffen i berättelsen är krisen som uppstår när ingen vill lyssna på dig och ingen vill förstå dig. Som en pjäs av Lars Norén fast för barn.

Till slut är det den krångliga storasystern som får kliva fram och vara den som åtminstone tillfälligt lugnar vågorna på Henriks stormande hav. 

Det här är den fjärde boken om Henrik, men den kan läsas helt fristående från de andra: "Pengarna", "Mammas vidriga kompis" och "Hoppas din farsa dör". Bengt Ohlsson är en hyllad och väletablerad författare vars sida på Wikipedia inte nämner hans barnböcker med ett enda ord. (Klicka här för fler tankar om den typen av saker.)

Den omskakade familjedynamiken påminner mig också om David Levithans utmärkta "The Mysterious Disappearance of Aidan S" som tyvärr inte översatts till svenska.

Klicka på länkarna för att hitta Jag tror inte på spöken men jag är rädd för dem, Pengarna, Mammas vidriga kompis och Hoppas din farsa dör i bokkatalogen Finna. Bonnier Carlsen äger rättigheterna till omslaget ovan. 

torsdag 28 maj 2026

Ibland behöver man ett monster

En morgon när Mina och hennes storebror Jérôme ska gå till skolan hittar de något förbryllande utanför huset. Fotspår. Jättelika fotspår. Det måste vara någon som skojar med dem för inget djur lämnar så stora spår efter sig.

Det hela är ett mysterium som Jérôme diskuterar med sin bästa kompis Marcus, medan Mina är för liten och lämnas utanför alla spännande spekulationer. 

Lillasystern är ändå benhårt övertygad om att något ovanligt finns därute, men när hon får syn på två stora ögon som stirrar in genom fönstret är det ingen som tror på henne. 

Mina ger sig inte - hon vet ju vad hon sett - och bestämmer sig för att försöka locka den mystiska varelsen till sig. Kanske den gillar kakor?

Men varför skulle det finnas ett vidunder utanför deras hus? Var har det kommit ifrån? Kan det vara det stora bygget av det nya lyxhotellet i skogen som stört monstret?

"Mina och odjuret" är en suggestiv och vackert tecknad grafisk roman om förhållandet mellan människan och naturen. Hur människor ibland gör skada men också om hur naturen kan läka på nytt om man bara ger den utrymme.

Dessutom växer det fram en tyst vänskap och ett samförstånd mellan Mina och det jättelika odjuret. Det visar sig vara tur då det värsta händer och ingen finns i närheten för att hjälpa. Då behöver man sitt monster mer än något annat.

Caroline Merola är en erfaren barnbokskreatör från Québec, som både skrivit romaner och tecknat serier tidigare. "Mina och odjuret" är någonstans mitt emellan en roman och en serie, med en droppe bilderbok i blandningen.

"Mina och odjuret" tilldelades ett fint pris av de lokala bokhandlarna 2024 och verkar vara den första av Caroline Merolas böcker som översatts till svenska. Jag skulle gärna läsa fler. 

Klicka på länken för att hitta Mina och odjuret i bokkatalogen Finna. Bokförlaget Opal äger rätten till omslaget ovan.