tisdag 29 augusti 2023

Hallå, nu är jag här

Det var väl bara en tidsfråga innan det skulle bli en bokblogg. I hela mitt vuxna liv har jag älskat att blogga om olika saker som intresserar mig. Ord är liksom min grej. Att skriva faller sig naturligt. 

Jag heter Tobias och jobbar till vardags på Helsingfors stadsbibliotek, där min främsta uppgift är att så gott jag kan inspirera barn att läsa. Det är ett spännande jobb och något som kan göras på många olika sätt.

"Library Bookshelf" by Open Grid Scheduler / Grid Engine is marked with CC0 1.0.

Man kan bokprata. Då bjuder jag in en grupp elever och berättar för dem om ett urval böcker jag tror att de skulle kunna gilla. Det gäller att välja bra böcker, böcker som ser bra ut och böcker som man lätt kan bygga upp en spänning runt och ett intresse för. 

Man kan också hjälpa lärare att välja ut böcker för läsgrupper eller bokcirklar. Man kan göra boklistor som kan delas ut i klasser. Man kan planera olika läskampanjer av olika slag.

Man kan naturligtvis vara på plats på låneavdelningen och hjälpa de barn som kommer in och behöver något bra att läsa. Man kan lyssna till dem och tillsammans försöka tänka ut vilken bok som skulle passa just dem just nu.

Man kan försöka göra böcker synliga på oväntade ställen. Man kan anordna pop-up-bibliotek på olika evenemang eller så kan man ge boktips på Instagram - mitt konto där har funnits nästan lika länge som jag jobbat på bibliotek.

Man kan använda de plattformar som finns och skriva boktips, som jag gjort och gör för Hem och Skola.

Men det räcker inte att visa upp böcker för barn och ge dem boktips. Man måste också prata med andra vuxna, diskutera barn- och ungdomsböcker på ett seriöst sätt och få dem att förstå att de är viktiga för barns läsning. Alla är förebilder. Alla vuxna kan inspirera eller avskräcka från läsning, inte bara föräldrar.

Det är vad jag tänker att den här bloggen ska vara. Ett sätt att diskutera barn- och ungdomsböcker, läsning, läsinspiration och allt som hänger ihop med det. Du som läser kanske är en förälder eller en lärare eller en bibliotekskollega eller en författare eller en studerande. Kanske är du ett läsande barn som också gillar att läsa om böcker. 

Vem du än är hoppas jag att du känner dig välkommen. Och att du snart ska känna dig inspirerad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar