måndag 2 september 2024

Slå ett slag för biblioteket

Höstterminen är i full gång, finländska skolbarn har varit tillbaka i skolan i ungefär en månad redan och det läsfrämjande arbetet har rivstartat på nytt. Men det finns så många olika sätt att vara läsfrämjande på. Idag testade jag en sak som är underskattad i sammanhanget.

För det mesta brukar jag ge boktips åt höger och vänster och prata mig varm för hur kul det faktiskt är att läsa när man bara knäckt de koder som behövs. Det tror jag att man ska och bra boktips gör det mycket lättare för barn att hitta vettiga saker att läsa. Men det är lätt att glömma en annan viktig sak.

Vi borde trumma upp mer entusiasm inför biblioteket som plats. Det fantastiska ställe dit barn ofta kan gå på egen hand, där de kan träffa sin kompisar, äta ett mellanmål, pyssla, rita, spela spel, läsa Kalle Ankas pocket och bara hänga i största allmänhet.

I en perfekt värld skulle barnen vara så medvetna om alla saker biblioteket kan erbjuda dem att de också skulle vilja kolla in andra bibliotek de stöter på. Finns det något kul där som inte finns där man själv bor? Finns där bättre ställen att sitta på? Finns där andra spel, andra möjligheter? Det kan bli spännande att jämföra när biblioteket inte bara är ett ställe där man snabbt går in, lånar en bok och sedan går hem.

Idag har jag haft över femtio femteklassare på besök och även om jag inte kunde låta bli att tipsa dem om lite bra böcker satsade jag allra mest krut på att påminna dem om hur nära och tillgängligt biblioteket är. Vilket bra vardagsrum det kan vara när man vet att man är välkommen.

Och med det sagt hoppas vi på ett riktigt bra läsår med många besökare och många bra böcker!


Image by freepik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar