måndag 29 januari 2024

Borde biblioteket vara mobilfritt?

"Mobile Phone" by wuestenigel is licensed under CC BY 2.0.

Någon sa - jag tror att det kan ha varit en lärare men jag minns inte helt säkert - hur synd det är att skolbarn går till biblioteket efter skoldagens slut och bara sitter där och stirrar in i sina skärmar. Borde man kanske förbjuda mobiltelefoner helt och hållet på biblioteket? Skapa en mobilfri zon?

Jag är verkligen inget fan av hur vi överanvänder våra telefoner och värderar allting som finns i den där lilla grunkan högre än det som händer i våra verkliga liv. Människor i rummet omkring oss borde intressera oss mer än de människor vi kan följa på sociala medier. 

Jag tror på riktigt att många människor skulle kunna behöva en motvikt till sin uppkopplade tillvaro men jag tvivlar på att det är bibliotekets uppgift att försöka vara en sådan.

Först och främst tror jag att många barn och ungdomar skulle gå någon helt annanstans än till biblioteket om där rådde skärmförbud. I många fall till någon mindre trygg plats.

Det finns också fler saker att hålla i huvudet. Klassaspekten, till exempel. Alla barn har inte tillgång till nät och spel hemma. En speldator på biblioteket kan vara en oas och ett fönster till den där grejen deras kompisar alltid ägnar sig åt och pratar om.

För en del barn är inte hemmet en säker eller lugn eller organiserad plats. Där kanske man inte har något hörn där man får sitta ifred någonsin. I många hem finns saker man inte kan googla på ett tryggt sätt, saker som föräldrar kanske motsätter sig av olika anledningar. Tar man bort nätet från biblioteket tar man bort mycket mer än TikTok och spel.

Många barn använder dessutom bibliotekets appar och tjänster mobilt, då barn lättare tappar bort sitt lånekort än sin mobil. 

Om jag skulle förbjuda mobilanvändningen för någon så är det för de föräldrar som tar med sina barn till biblioteket, dumpar kläpparna på barnavdelningen och sedan försjunker in i sina mobiler utan att se och höra någonting alls. Barnen kan skrika som flyglarm och riva hyllorna utan att den vuxna de försöker nå fram till reagerar alls. Den nätverkskabeln skulle jag gärna dra ur väggen för tid och evighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar