tisdag 9 januari 2024

En läsande flashmob

"Inside the tram" by Gene Hunt is licensed under CC BY 2.0.
Det enda som saknas är en läsande klass

Hörde om en så bra idé nyligen att jag bara måste dela med mig - kanske som ett tips till lärare som vill pigga upp skolåret med något oväntat.

Jag tror alla som jobbar läsfrämjande skulle hålla med om att läsning och böcker gärna skulle få mer synlighet i det offentliga rummet. Via bekantas bekanta fick jag höra om en lärare som skred till konkret handling.

Läraren tog med sig en läsglad klass och ordentligt med böcker och åkte sedan en busslinje fram och tillbaka: eleverna satt hela resan utspridda i bussen och läste medan andra passagerare steg på och klev av och tog sig dit de skulle. En läsande flashmob.

Personligen skulle jag älska att se läsande skolklasser inta stadens bussar, spårvagnar och metrotåg. Och varför inte sitta på Sveaborgsfärjan och läsa till turisternas glädje?

Dessutom skulle det vara ett bra inlägg i den (tröttsamma) diskussionen om varför barn inte läser. Dags att visa upp att barn faktiskt läser, ofta betydligt mer än vuxna.

En kul sak att prova och en bra ingång att diskutera med eleverna om läsning - hur man kan läsa och var man kan läsa. Om man testar får man gärna berätta om det i kommentarerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar